LIfestyle

De beste en de slechtste kerstreclames van 2019

‘HO HO HO merry kerstreclames.’ Ze komen je strot uit of je vindt ze (stiekem wel) leuk. Een ding is zeker, de emo-kerstreclames vliegen je om de oren. Kerstreclames zijn door de jaren heen steeds emotioneler geworden. Dit is voornamelijk overgewaaid vanuit Engeland en de VS. Ik heb stiekem al een selectie gemaakt met reclames die ik best wel leuk vind en reclames die nog wel voor verbetering vatbaar zijn!

Geen reclame, maar een verhaal


Als je vraag wat kerst bij jou oproept, is de kans groot dat je iets van verbondenheid zou zeggen. Dit is graag wat de bedrijven met deze reclames wil bereiken. De wereld wordt steeds harder en individueler en tijdens kerst is het de tijd dat we alles op zij zetten en weer met elkaar gaan verbinden. Door middel van deze emo-kertreclames wordt deze gevoelige snaar geraakt.

Bedrijven kiezen ervoor om op hun eigen manier een verhaal van verbondenheid tijdens kerst te vertellen. Ze zijn dus helemaal niet bezig met het verkopen van hun producten. Nee, ze zijn bezig met het vertellen van een verhaal (en de rol die het bedrijf daarin speelt).

Beste kerstreclames

Kerstreclames zijn echt niet alleen meer voor supermarkten. Tegenwoordig zijn er steeds meer andere bedrijven met kerstreclames. Hieronder vind je mijn top 3 beste kerstreclames

#3 De Jumbo-reclame

Het verhaal van de reclame is duidelijk: de beste kerst is samen. Ik vind deze reclame wel leuk, omdat er herkenbare ongemakkelijkheden inzitten, zoals de kerstballen die uit de doos vallen en de kerstboom die omvalt. Daarnaast vind ik het mooi hoe ze naar voren brengen dat Jumbo een bron van inspiratie is voor de kerstdagen.

#2 Bol.com

‘Wat leuk! Aha Wat leuk!’ Elke keer weer als ik deze reclame zie, komt er een glimlach op mijn gezicht. Deze reclame vind ik gewoon erg herkenbaar en ontzettend leuk geacteerd. Door deze manier van betrokkenheid blijft de reclame erg goed hangen.

#1 Albert Heijn

Net als bij de Jumbo-reclame staat samenzijn en verbondenheid centraal. Daarnaast is Albert Heijn, net als Jumbo, een inspiratiebron voor een lekker kerstdiner. De reden dat Albert Heijn op nummer 1 staat, is omdat ik het verhaal gewoon aandoenlijker vind (sarpassio). Ik vind deze gewoon krachtiger dan die van de Jumbo

Slechtste reclames

Naast de goede reclames zijn er natuurlijk ook nog slechte reclames. Er zijn natuurlijk reclames die erg basic en niets veelzeggend zijn, zoals die van de Lidl. Ik ga hierbij echter kijken naar reclames die probeerden een mooie kerstreclame te maken, maar in mijn ogen de plank missloegen.

#3 KPN

De meeste kerstreclames eindigen met het gezellige kerstdiner waar iedereen samen is. Die van KPN begint echter met het kerstdiner. Over de hele reclame hangt een soort van begravenissfeer, totdat iedereen elkaar een appje stuurt. Ik vind dat een beetje een zwak kerstverhaal. Iedereen stuurt elkaar berichten tegenwoordig en de laatste keer dat ik zo blij was met een appje, kan ik mij niet herinneren.

#2 ANWB

Dat we samen moeten zijn tijdens kerst, weten we nu wel. De achterliggende boodschap is eigenlijk dat we niet zo moeten zeiken, want zelf tijdens kerst zijn mensen van de ANWB aan het werk. Daarnaast kan ik me enorm ergeren aan dat meisje. Ze is opstandig de tafel aan het afdekken, omdat haar moeder er niet is. Haar moeder is echter gewoon aan het werk, het lijkt dus allemaal prima te plannen.

#1 Plus

Wat mij betreft slaat Plus de plank mis met deze reclame. De hele reclame lang ik heb ik het gevoel dat ik naar een trailer van een slechte parodie van The birdbox kijk. Er is helemaal geen fijn gevoel dat over de reclame hangt.

Ben jij het eens met dit lijstje of heb jij andere reclames? Laat het weten in de comments!

Spread the love

Hey jij! Ik ben Ferdinand, blogger en student. Leuk dat je een kijkje op Man Inside neemt. Op deze blog lees je interessante artikels over lifestyle, foodexperience en opinie. Wil je contact met mij opnemen? Stuur een mailtje naar ferdinand@man-inside.nl

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *