Foodexperience

Dit is mijn vleesloze ervaring

Tijdens mijn tijd in Lille had ik een periode, waarin ik geen vlees at. Deze tijd beviel me best goed. Het kostte me namelijk veel minder geld. En als arme student is dat heel mooi meegenomen. Het bracht veel voordelen met zich. Maar zoals het gezegde luidt: elk voordeel heeft zijn nadeel. In het artikel van vandaag lees je mijn vleesloze ervaring!

Een tekening van een tros druiven. Om vegan te zijn.

Vlees en eiwitten

Eiwit is een voedingsstof, net als koolhydraten en vetten. Het is een bouwstof voor je lichaam. De cellen in je lichaam bevatten namelijk eiwit. Deze bestaande cellen hebben ook extra eiwit nodig, omdat ze zichzelf steeds vernieuwen. Om deze reden hebben fitnessers zo’n behoefte aan eiwit. Het herstelt je spieren namelijk en je groeit er dus door.

Vlees zit bomvol eiwitten. Wanneer je dus besluit om geen/minder vlees te gaan eten, moet je je eiwitten ergens ander vandaan halen. Dat is soms best lastig, want er is vrijwel geen ander eten dat zo veel eiwitten heeft.

De voordelen van minder vlees

In Lille ben ik gestopt met vlees eten als experiment. Hieronder vind je de voordelen die ik eraan ondervond:

  • Het kost minder geld.
  • Het is beter voor het klimaat. De vleesindustrie is vervuilender dan al het transport bij elkaar.
  • Je veroorzaakt minder dierenleed.
  • De valt er over het algemeen van af. Daarnaast heb je minder kans op hart- en vaatziekten. Je krijgt namelijk minder cholesterol binnen.
  • Doordat je bewust met je eten omgaat, ga je automatisch gezonder eten.

De nadelen van minder vlees

Vlees is niet noodzakelijk voor de mens om te overleven. Er zitten toch een paar nadelen aan geen vlees eten:

  • In vlees zitten bepaalde voedingsstoffen dat ander eten in veel minder mate heeft. Voorbeelden hiervan zijn eiwitten, ijzer, zink en vitamine B12. Deze vitamine is belangrijk voor het aanmaken van rode bloedcellen.
  • Je moet je eten gaan plannen. Je moet er namelijk voor zorgen dat je alle goede voedingsstoffen binnenkrijgt. Daarnaast zijn er veel gerechten die vlees bevatten. Als je naar een restaurant gaat, moet je hier dus goed op letten.

Wat eet je dan?

(Gedeeltelijk) vleesloos door het leven gaan, is niet ongezond. Je moet alleen zorgen dat je genoeg voedingsstoffen eet. Bruine bonen, linzen en kikkerewten zijn erg eiwitrijk. Daarnaast zijn noten ook heel gezond om te eten. Je moet hier echter niet te veel van eten. Probeer daarnaast ook de ongezoute en ongesuikerde varianten te nemen.

Vleesvervangers zijn ook een goede vervanger. Let echter wel op dat vleesvervangers niet alle voedingsstoffen van echt vlees bevatten. Ten slotte kun je ook nog enkele superfoods nemen, zoals spirulina, macca en chrorella. Het enige nadeel hieraan is dat het enorm smerig is.

Is het aan te raden?

Jazeker! Ik raad jullie zeker aan om minder/geen vlees meer te eten. Tijdens mijn vleesloze periode heb ik er alleen maar voordelen aan ondervonden. Je moet alleen wat extra moeite doen om je eten te plannen. Maar daar valt zeker aan te wennen. Mocht je geen vlees te extreem vinden, dan kan je er ook voor kiezen om wat minder vaak vlees te eten.

Dit was mijn vleesloze ervaring. Wat zijn jouw vleesloze ervaringen? Laat het weten in de reacties!

Spread the love

Hey jij! Ik ben Ferdinand, blogger en student. Leuk dat je een kijkje op Man Inside neemt. Op deze blog lees je interessante artikels over lifestyle, foodexperience en opinie. Wil je contact met mij opnemen? Stuur een mailtje naar ferdinand@man-inside.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *