LIfestyle

Rapmuziek: wint commercieel denken van creatief zijn?

‘I’m not a businessman, I am a business, man (Jay-Z)’ Jay-Z is de eerste rapper die een miljard heeft. Hij wordt gezien als een van de beste rappers van de wereld, maar heeft maar 10% van zijn vermogen te danken aan het rappen. Er zijn tegenwoordig steeds meer rappers die ook enorm rijk willen worden, maar dan door enkel te rappen. Dit roept natuurlijk de vraag op of dit commercieel denken in muziek niet ten koste gaat aan de creativiteit en beleving van rapmuziek.

Een cd?! Wie gebruikt dat nog?

Toen ik nog jong was, lieten mijn ouders mij wel eens een cassettebandje zien. Het eerste wat ik dacht: wat is dat voor een prehistorisch ding. Ik begin langzamerhand ook op deze manier over een cd te denken. We hebben immers allemaal Spotify en Youtube.

Streamingdiensten zijn voor sommigen de hemel en voor anderen de hel. Een ding is in ieder geval zeker, het heeft de muziekmarkt volledig op z’n kop gegooid. Dit heeft ervoor gezorgd dat de muziekindustrie flink is gegroeid. Aan de andere kant heeft dit het verdienmodel van de muzikanten flink veranderd. Een halve cent voor een stream of een tientje voor het verkopen van een album is natuurlijk wel een verandering om u tegen te zeggen. Om deze reden passen muzikanten ook hun muziek aan dit verdienmodel aan.

people raising hands

Muziek in je oren is binnen drie dagen verloren

Nummers worden korter en albums worden vervangen door singels. Dit is allemaal te danken aan Spotify. Artiesten worden namelijk betaalt per stream op Spotify en het is daarom belangrijk dat er zo veel mogelijk liedjes worden geluisterd. De luisteraars van Spotify willen alleen maar hits horen. Waarom zou je dan naar album luisteren waar niet alleen maar hits in staan. Wat doet deze trend met de creativiteit, complexiteit en ervaring van de luisteraar van de rapmuziek.  

Muziek in een museum

Sticks keert zich tegen de simpele consumptie van muziek. De nieuwe muziek is daarom op geen streamingsdienst te luisteren. Nee voor zijn nieuwe muziek moet je naar het museum de fundatie in Zwolle. Wat doet het met de luisterervaring als je er echt je best voor moet doen en de tijd er voor neemt.

Fast food en fast music

Tijdens het schrijven van dit artikel zag ik steeds meer vergelijkingen tussen muziek en uit eten gaan. Het eten bij de macdonalds smaakt altijd hetzelfde, het is lekker snel en goedkoop en eten is eigenlijk nooit zo lekker als je vooraf had gedacht. Hoewel ik het eigenlijk helemaal niet zo lekker vind, blijf (zo nu en dan) naar de macdonalds gaan. Het heeft dus iets verslavends.

Als je een keer naar de haute cuisine gaat, dan ga je er niet naartoe omdat je honger hebt. Nee je gaat er naartoe voor de beleving! Dit ervaar ik hetzelfde met de rapmuziek van de top 50. Het stilt de honger met redelijke lekkere muziek, maar je hebt er in mindere mate een beleving, band bij.

Geloof jij ook dat de hitlijsten van Spotify allemaal ‘fast music’ zijn of denk je daar anders over? Laat het weten in de comments!

Spread the love

Hey jij! Ik ben Ferdinand, blogger en student. Leuk dat je een kijkje op Man Inside neemt. Op deze blog lees je interessante artikels over lifestyle, foodexperience en opinie. Wil je contact met mij opnemen? Stuur een mailtje naar ferdinand@man-inside.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *