Opinie

Schiphol op zee: goed idee of weggegooid geld

Ik heb goed nieuws voor jullie. Het gaat goed met Nederland en we hebben geld te veel! We kunnen nu belastingen verlagen, meer geld aan defensie geven of Schiphol op zee bouwen. Dat laatste lijkt de laatste tijd goed in de belangstelling te staan, want Schiphol barst immers uit haar voegen. Door de luchthaven naar de zee te verhuizen, los je in een keer een hoop problemen op. Toch!?

Waar komt het idee toch vandaan?

Schiphol is belangrijk voor de Nederlandse economie. Om ervoor de zorgen dat Schiphol concurrerend blijft, moet er uitgebreid worden. Combineer dit nog eens met het feit dat er veel geld over is, er milieuproblemen zijn en de toenemende geluidsoverlast en je hebt een ongekende belangstelling voor Schiphol op zee.

De voordelen van Schiphol op zee  

Hoewel D66 en Forum voor Democratie vrijwel altijd recht tegen over elkaar staan wat standpunten betreft, zijn ze het nu een keer met elkaar eens: Schiphol moet naar de Noordzee verhuizen. Hieronder vind je de argumenten voor het verhuizen:

  • Het biedt groeimogelijkheden voor Schiphol. Volgens sommigen zit schiphol namelijk al aan de maximale capaciteit en anderen zeggen dat er nog groeipotentieel is. Een ding is echter zeker: Schiphol kan niet oneindig blijven doorgroeien. De luchthaven zit immers in het hart van de randstad.
  • Het creëert een heleboel banen.
  • Het ontlast Schiphol en Lelystad airport. Die vliegtuigen maken natuurlijk enorm veel lawaai en het is ook niet bepaald goed voor de flora en fauna. Door Schiphol een paar tientallen kilometers naar het westen te verhuizen, zouden al deze problemen moeten worden opgelost.
  • We hebben weer iets om trots op te zijn. Dit is een punt dat Baudet graag aankaart als het om de Schipholkwestie gaat. Het geeft ons Nederlanders weer iets om trots op te zijn, het geeft een boost aan de moraal.
aerial view of airport with lots of airplanes during daytime

Even een uitstapje…

Een vliegveld zonder de mogelijkheid om te reizen, is helemaal niets waard. Ik neem jullie daarom even mee naar Berlijn. Berlijn kent twee luchthavens: Flughaben Tegel en Schönefeld. Tegel heb ik zelf nog nooit gezien, maar van Schönefeld kan ik je zeggen dat het meeste lelijke vliegveld is dat je ooit zult zien. Alle reden dus om een nieuw vliegveld te maken voor Berlijn. En dat deden die Duitsers….

Je voelt de bui al hangen, want Airport Brandenburg had namelijk al in 2012 klaar moeten zijn! Hoe heeft het in godesnaam zo mis kunnen gaan? De redenen voor de deceptie zijn dat de luchthaven helemaal niet brandveilig bleek te zijn en dat de werkwijzes van alle bedrijven niet op elkaar afgestemd waren. Door al deze fouten zal de luchthaven pas in 2020-2021 open gaan en heeft het inmiddels vele miljarden meer gekost dan vooraf gepland.

brown sand near green-leafed grass fields and body of water

Nadelen van Schiphol op zee

Zoals je hebt gelezen, is het nieuwe vliegveld van onze oosterburen uitgelopen op een deceptie. De kans dat dit in Nederland gebeurd, is dus ook aanwezig. Hieronder vind je nog meer nadelen:

  • Al dat zout van de zee tast de vliegtuigen aan en zorgt voor 10% meer schoonmaakkosten.
  • Slecht voor de natuur op zee en aan de kust.
  • De reistijd van het oude Schiphol naar de start- en landingsbanen zal erg lang zijn. Daar zitten de meeste passagiers ook niet op te wachten.

Not my cup of sea

Het lijkt erop dat het idee om Schiphol naar de zee te verhuizen voornamelijk gedreven wordt door het feit dat we geld over hebben. En deze motivatie lijkt mij een slecht idee. Een foutje bij zo’n project is namelijk zo gemaakt en de kosten kunnen hierdoor een stuk hoger uitlopen dat gepland. Ik vind dat het geld niet aan Schiphol op zee moet worden besteed, maar aan zaken die een hogere prioriteit hebben zoals het onderwijs, defensie en zorg voor ouderen. Ik wil niet dat geïnvesteerd wordt om het investeren.

Spread the love

Hey jij! Ik ben Ferdinand, blogger en student. Leuk dat je een kijkje op Man Inside neemt. Op deze blog lees je interessante artikels over lifestyle, foodexperience en opinie. Wil je contact met mij opnemen? Stuur een mailtje naar ferdinand@man-inside.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *