LIfestyle

Slachtoffer tv is het probleem van de media

Ik zag vorige maand een fragment van de talkshow M. Het ging in dit geval over de studielening. Aan tafel zat de leider van de Christenunie en een partijlid van GroenLinks. Deze twee politici zijn beide tegen het leenstelsel voor studenten. Daarnaast zaten er nog twee studenten die het ‘slachtoffer’ waren van het leenstelsel, maar er zat helemaal niemand aan tafel die voor het leenstelsel was. Gratis publiciteit voor de twee partijen dus. In het artikel van vandaag lees je wat slachtoffer tv is en waarom het een probleem is.

Wat is slachtoffer tv?

Ja, wat is slachtoffer tv eigenlijk. Hierbij wordt tv gemaakt waar men slachtoffers gebruikt om hun verhaal te doen en een onderwerp te bespreken. Een goed voorbeeld hiervan is het fragment in M. Hier werden twee studenten uitgenodigd die veel moeite hadden met het leenstelsel. Ze hadden niet meteen de juiste studie gekozen en hadden daarnaast problemen met hun familie. Dat is allemaal zielig, maar totaal niet representatief voor alle lenende studenten.

Emoties halen meer kijkcijfers

Kijkcijfers zijn enorm belangrijk in de tv-wereld. Hoe hoger het kijkcijfer, hoe hoger de inkomsten van een zender. Met name onder de commerciële zenders is dit belangrijk, maar voor de NPO is het ook heel belangrijk. De programma’s moeten daarom aantrekkelijk zijn om te kijken en dat gaat niet als het te langdradig en ‘droog’ is. Het opwekken van emoties bij kijkers krijgt daarom veel populariteit.

In principe is het opwekken van emoties natuurlijk geen probleem. Denk hierbij aan het programma First Dates. Hier wordt ontroering gewekt bij de kijkers. Maar het nadeel is dat ook journalistieke praatprogramma’s inspelen op de emoties van kijkers. Het programma krijgt hierdoor namelijk minder journalistieke inhoud.

PowNed is hier een goed voorbeeld van. Ze zijn meer uit op entertainment, dan echt het nieuws halen uit hun interviews. Meerdere talkshows als M hebben hier ook een handje van.

Slachtoffer tv heeft veel invloed op de politiek

We zijn nu aangekomen bij wat het probleem van slachtoffer tv is. Ik vind dat deze manier van tv maken te veel invloed heeft op de politiek. In het geval van het voorbeeld in de inleiding is het gratis publiciteit voor de Christenunie. Twee studenten die het zwaar hebben met de studielening en een partijleider die tegen het leenstelsel is. Erg makkelijke publiciteit dus.

Een van de grootste slachtoffer tv-momenten was met Lille & Howick, die dankzij de media enorm veel druk op de politiek hebben gelegd. Die hebben door hun optreden in verschillende talkshows het kinderpardon laten aanpassen.

Een van de grootste slachtoffer tv-momenten was met Lille & Howick, die dankzij de media enorm veel druk op de politiek hebben gelegd. Die hebben door hun optreden in verschillende talkshows het kinderpardon aangepast.

Ik vind dus dat er minder slachtoffer tv moet worden gemaakt en dat er vaker een weerwoord moet zijn in talkshows. Je kan tenslotte geen onafhankelijke journalistieke talkshow hebben als je niet twee kanten van het verhaal laat horen.

Vind jij dat slachtoffer tv ook een probleem is? Laat het weten in de reacties!

Spread the love

Hey jij! Ik ben Ferdinand, blogger en student. Leuk dat je een kijkje op Man Inside neemt. Op deze blog lees je interessante artikels over lifestyle, foodexperience en opinie. Wil je contact met mij opnemen? Stuur een mailtje naar ferdinand@man-inside.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *